Wednesday, January 26, 2011

Hutan Lipur Sungai Tekala







Kali ini juga aku ingin menceritakan mengenai pengalaman dan realiti dalam hidup aku.Beberapa hari yang lepas aku dan bersama teman-teman aku telah pergi meghayati alam semulaj adi iaitu hutan simpan. Sambil merehatkan minda dari tugas kami sebagai pelajar, kami ingin bergembira dengan cara kami. kami telah merancang untuk pergi mandi-manda di Sungai Tekala .Perjalanan yang amat memenatkan tidak kami hirau.Walaupun boleh kata sedikit sakit pinggang semasa naik motor.Tapi pengalaman itu sangat menyeronkkan.Lebih-lebih lagi kami ada matlamat untuk di tunaikan iaitu untuk mandi di sungai tekala

Perjalanan untuk pergi ke Hutan Lipur Sungai Tekala aku rasakan seperti aku sedang balik kampung.Sedang balik Kelantan.Suasana semasa itu seperti perjalanan dari Merapoh ke Gua Musang.Aku terpaksa melepasi jalan bukit yang berliku-liku dan jalan yang agak sunyi. Di kiri dan kanan kita hanya boleh melihat kehijauan flora dan bukit bukau yang megah berada di sekeliling perjalanan.Perjalanan ini juga mengambil masa lebih kurang dalam 1jam lebih. Perjalanan itu cukup mendamaikan hati dan menyebabkan fikiran aku menjadi tenang.

Semasa kami sampai di Hutan Lipur Sungai Tekala .Begitu banyak deretan kereta dan motorsikal yang sedang parking di tepi jalan.Kami apa lagi.Terus parking motorsikal di tepi jalan berhampiran pintu masuk Hutan Lipur ini. Untuk memasuki hutan Lipur Sungai Tekala ini sebanyak RM1 dikenakan kepada dewasa dan RM 0.50 dikenakan kepada kanak-kanak. Kami tidak membuang masa,kami terus meneruskan langkah kami untuk sampai di puncak air terjun. Dikawasan bawah air lebih cetek dan ramai kanak-kanak sedang mandi manda.Keadaan itu tidak mencabar bagi kami. Justeru kami ingin pergi ke puncak kerna air di puncak lebih dalam daripada di bawah.Malah air terjun juga semakin banyak.Untuk makluman semua.Ketinggian dan bilangan anak tangga di air terjun Sungai Tangkali lebih banyak dan tinggi daripada bilangan anak tangga di air terjun Sungai Gabai.

Selepas kami sampai di puncak.kami telah memilih kawasan yang sesuai untuk kami meletakkan barang dan memulakan aktiviti mandi manda. Air di tempat ini sangat sejuk.Sesuai dengan keadaan yang dikelilingi oleh pokok-pokok hutan simpan.malah kicauan burung dan lagat monyet juga kita dapat lihat dan mendengar semasa kita mandi.Malah aku sempat melihat sekumpulan yang mandi manda di situ memberikan makanan kepada monyet.Semasa mandi kami juga sempat berposing dan mengambil gambar untuk dijadikan kenangan kami.

Jika teman-teman mencari tempat untuk menghayati keindahan alam semulajadi dan merehatkan minda,serta ingin cari teman yang jauh dari kesibukkan Bandar. Aku cadangkan pergi ke Hutan Lipur Sungai Tekala kerna tempat ini tidak akan mengecewakan teman-teman.Akhir kata aku ucapakan terima kasih kepada teman-teman kerana meluangkan masa membaca realiti kehidupan ku.

8 comments:

hawiz said...

syok giler...best2..
bru aku prasan.muke ko sama cm muke mmber aku..kitorg pggl dier poji..aku dh lupe nama dier per..dok kt labok..

edi_fm32 said...

biasa ar tu..dlm dunia ni de 70rg y muka seiras..

Pirate said...

best... aktiviti mcm nie dah lama gak la abg x buat... dulu sellau gak

Nurtie Syazwani said...

huaaa!!!bestnya..baru jer plan nak gi sini nanti sambil pergi Broga Hill..jeles2!!ekekeke

edi_fm32 said...

pirate: nanti time abg free,xkje..abg leh ar g tmpt2 tu..

tie: jgn ar jls..pasni kn awk g gk tmpt tu..best tau..

Ms. Dyla Qistina said...

pernah pergi dengan team motivasi dulu di U. :)

memang seronok dan happening. kondusif dan terjaga :)

A.D.A.M. said...

Wo.. Aku suka betui main2 air ni. :D

NuSaNa NoSa 91 said...

wooo~ pasni bleh la keen gi bercuti ke sini.. he3~ ^_^